Service and contact
Do you have a question? We are here to assist you. You can complete the contact form or call us.
Contact formDo you have a question? We are here to assist you. You can complete the contact form or call us.
Contact formCheck our malfunction page for more information and contact contact information.
Choose a topic and find the answer to your question.
Fudura is meer dan een meetbedrijf, wat inhoudt dat ze gecertificeerd specialist is in het meten van energiestromen. Deze maken wij voor u inzichtelijk zodat u energie én kosten bespaart. Wat doet Fudura nog meer? Naast slimme softwareoplossingen zoals Mijn Fudura Go en Pro verzorgen wij de infrastructuur van energie. Denkt u hierbij aan transformatoren, meetinstallaties, schakelinstallaties en laadpalen voor elektrisch vervoer. Als marktleider helpen we ruim 25.000 zakelijke klanten in Nederland, in het bedrijfsleven en de publieke sector, aan een betrouwbaar en effectief energiemanagement. Wilt u meer weten? Bekijk dan zeker de pagina Wij zijn Fudura.
Een meetbedrijf is gecertificeerd om energiemeters te plaatsen, te beheren en te onderhouden. Daarnaast meet een meetbedrijf het energieverbruik op basis van de wettelijk gestelde meetcode en meetvoorwaarden gas. Fudura behoort tot deze groep. De netbeheerder is eigenaar en beheerder van het gas- en elektriciteitsnet. Zij is verantwoordelijk voor kabels en leidingen met bijbehorend onderhoud ervan. Een netbeheerder kunt u niet kiezen. Wie uw netbeheerder is, hangt af van de plaats waarin uw bedrijf gevestigd is. Wilt u weten wie uw netbeheerder is? Dit kunt u nagaan via het EAN-codeboek. Een energieleverancier levert elektriciteit en/of gas aan particulieren en bedrijven. De energie kan ingekocht worden bij producenten of door de leverancier zelf geproduceerd worden. U kunt zelf uw energieleverancier kiezen.
Stappenplan nieuwe grootverbruik aansluiting
Als grootzakelijke klant bent u verantwoordelijk voor een juiste meting en voor de distributie van de verbruiksgegevens naar uw netbeheerder. Deze meetverantwoordelijkheid moet worden uitgevoerd door een erkend meetverantwoordelijke, bijvoorbeeld Fudura. Als uw meetbedrijf verzamelt, controleert, verwerkt en distribueert Fudura de meetgegevens. Dit gebeurt nauwkeurig en met vaste regelmaat.
De Meetcode beschrijft de technische voorwaarden waaraan de meetinrichting moet voldoen. Daarnaast geeft deze code ook de wijze van het meten weer, hoe de meetdata moet worden uitgewisseld, hoe nauwkeurig gemeten moet worden en op welke manier. De Meetcode heeft als doel dat het energieverbruik voor elke onderneming op een universele wijze wordt geregistreerd.
De EAN-code is een unieke 18-cijferige code die wordt verstrekt door de lokale netbeheerder. Middels dit nummer corresponderen de marktpartijen onderling met elkaar.
De EAN-code wordt gevraagd wanneer u contact heeft met uw meetbedrijf, leverancier of netbeheerder. Deze code kan bijvoorbeeld worden gevraagd bij het aanvragen van een andere meter. Uw eigen EAN-code kunt u vinden via het EAN-codeboek.
Heeft u vragen over aansluitingen die bij Fudura zijn ondergebracht op een Gesloten Distributie Systeem? Neem dan contact op met aansluitregister@fudura.nl.
Neem gerust contact op met onze Klantenservice via het telefoonnummer 088 – 238 38 38. De klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 17.00 uur. Of stuur een bericht sturen via het contactformulier.
Om via SEPA te betalen verzoeken wij u onderstaande machtiging in te vullen.
U kunt dit eenvoudig zelf aangeven via Mijn Fudura. Heeft u nog geen account? Regel het vandaag nog.
Vervelend dat u een onjuiste factuur heeft ontvangen. Wij helpen u graag om dit op te lossen, neemt u daarom contact op.
Ja, dat is mogelijk. Uw factuur kunt u inzien via Mijn Fudura. Heeft u nog geen account? Regel het vandaag nog en meld u nu aan. Is de betreffende factuur niet beschikbaar neemt u dan contact op met onze facturatie afdeling.
U kunt dit zelf wijzigen door in te loggen op Mijn Fudura. Via dit kosteloze platform kunt u altijd en overal uw eigen gegevens beheren. Wij adviseren u om wijzigingen vóór het volgende facturatiemoment door te geven. Facturen met een onjuiste tenaamstelling kunnen alleen gecrediteerd worden met terugwerkende kracht indien u zelf kunt aantonen dat de foutieve tenaamstelling eerder is aangegeven. Heeft u nog geen toegang tot Mijn Fudura, dan kunt u hier een account aanmaken.
Op uw factuur ziet u de diensten en/of producten die u afneemt van Fudura. Wellicht herkent u niet meteen alle producten door specifieke afkortingen of toevoegingen. Op deze pagina staat een overzicht van de producten die u kunt tegenkomen op uw factuur helder beschreven. Zo weet u precies wat u afneemt en waarvoor u betaalt.
Fudura meet en maakt energiestromen inzichtelijk en bestuurbaar, daarbij realiseren en onderhouden wij energie infrastructuur voor bedrijven. Wij helpen u dan ook graag verder! Vraag eenvoudig een offerte aan.
Wij voeren graag de meetverantwoordelijkheid voor u uit. U kunt hiervoor een offerte laten opmaken. Vraag direct een offerte aan via onze website of via het contactformulier van onze Klantenservice.
Mijn Fudura GO
Lopende en/of historische data in de online Portal (kosteloos)
Mijn Fudura Pro
Uitgebreide lopende en/of historische data in de online Portal
FTP van de klant
Lopende en/of historische data die wij op uw server kunnen plaatsen
FTP van Fudura
Lopende en/of historische data die wij op onze server zetten, zodat u deze in kunt zien
Webservices/API
Lopende en/of historische data die u van onze server in kan zien
P4
Lopende en/of historische data van kleinverbruik aansluitingen
Neem voor de mogelijkheden voor een offerte contact op met onze Sales afdeling middels het contactformulier.
Met de kosteloze inzichtmodule Mijn Fudura Go krijgt u inzicht in uw energieverbruik op alle aansluitingen en kunt u analyses maken van uw verbruik per locatie en periode. Met een abonnement op de professionele inzichtmodule Mijn Fudura Pro beschikt u naast de diensten van Go altijd over de meest volledige data, maatwerk rapportages, en de adviseurs en adviezen van Fudura.
Hier vindt u de handleiding van Mijn Fudura Go.
Hier vindt u de handleiding van Mijn Fudura Pro.
U kunt uw verbruik inzien op Mijn Fudura. Heeft u de inzichtmodule Mijn Fudura Go? Hiermee krijgt u inzicht in uw energieverbruik op alle aansluitingen en kunt u analyses maken van uw verbruik per locatie en periode. heeft u nog geen Mijn Fudura Go? Vraag de inzichtmodule nu kosteloos aan.
Goed om te weten dat het verbruik dat uit een indirecte meter gelezen wordt, nog omgezet moet worden. In Mijn Fudura krijgt u inzicht in het feitelijke verbruik. De overzetverhouding wordt als volgt berekend:
Komt u er niet uit neem dan contact op met onze Klantenservice via telefoonnummer 088 – 238 38 38.
Ja, dit is mogelijk. Het is wel noodzakelijk dat u beschikt over een meter die op afstand kan worden uitgelezen. Wilt u online en 24/7 inzicht in uw energieverbruik. In het portaal Mijn Fudura is deze meetdata voor u inzichtelijk gemaakt.
Wat vervelend dat er een storing is, onder Berichten kunt u hiervan een melding maken. We gaan dan aan de slag om het op te lossen.
Heeft u direct hulp nodig dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via 088 – 238 38 38, op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 17.00 uur.
Download hier het ODA P4 machtigingsformulier. Na ondertekening ontvangen wij het formulier graag retour via deze link of uw contactpersoon binnen Fudura.
Voor informatie over uw overeenkomst neemt u contact op met onze Klantenservice via het contactformulier of telefonisch via 088 – 238 38 38.
Wij vinden het erg jammer dat u overweegt over te stappen naar een ander meetbedrijf. In uw meetovereenkomst staan zowel de looptijd van uw overeenkomst, als de voorwaarden voor het voortijdig beëindigen van de overeenkomst omschreven. Eerder opzeggen kan door uw contract af te kopen. Houdt u er daarnaast rekening mee dat bij overstappen uw meter vervangen moet worden en daar ook kosten aan verbonden zijn. Graag gaan wij nog met u in gesprek over een passende oplossing. Neemt u daarom telefonisch contact met ons op via onze Klantenservice via 088 – 238 38 38.
U kunt dit zelf gemakkelijk wijzigen door in te loggen op Mijn Fudura. Via dit gratis online platform kunt u altijd en overal uw eigen gegevens beheren. Zo kunt u ook uw adresgegevens eenvoudig aanpassen. Net zo makkelijk dus. Heeft u nog geen Mijn Fudura dan kunt u hier een account aanmaken.
U kunt dit zelf gemakkelijk regelen door in te loggen op Mijn Fudura. Via dit gratis online platform kunt u altijd en overal uw eigen gegevens beheren. Heeft u geen Mijn Fudura dan kunt u hier een account aanmaken.
Wij adviseren u graag over wat noodzakelijk is om te regelen en wat Fudura hierbij voor u kan betekenen. Wilt u ook op uw nieuwe adres klant blijven bij Fudura? Wij kijken graag samen met u naar de mogelijkheden om een nieuwe overeenkomst aan te gaan op een nieuwe aansluiting. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice middels het contactformulier.
Uw overeenkomst stopt niet automatisch. U kunt uw overeenkomst met ons opzeggen via het contactformulier. Houdt u rekening met een opzegtermijn zoals genoemd in onze productvoorwaarden.
Hieronder vindt u de technische voorwaarden om uw grootverbruikaansluiting goed in te richten zodat u profiteert van het meest gunstige tarief van diverse energieleveranciers.
Technische voorwaarden Installatievoorschrift indirecte meter (Eigen verantwoordelijkheid)
Technische voorwaarden Installatievoorschrift directe meter
U kunt de capaciteit van uw aansluiting laten verhogen of verlagen door uw netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Dit kunt u vinden in het EAN-codeboek. Let op: wanneer uw aansluiting verandert, kan dit ook consequenties hebben voor de meterdiensten. Informeer wat dit voor u betekent bij onze Klantenservice.
Elk type elektriciteitsmeter meter heeft een eigen handleiding waar de wijze van uitlezen in staat omschreven. Staat de handleiding voor uw meter er niet bij? Neem dan contact op met onze Klantenservice middels het contactformulier.
Heeft u wel energie, maar merkt u een storing in uw meter of meetinstallatie? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Op werkdagen bereikbaar tussen 08.00 tot 17.00 uur op nummer 088 - 238 38 38. Indien er een storing optreedt buiten de kantoortijden dan verzoeken wij u voor uzelf het moment van constatering vast te leggen en de eerstvolgende werkdag contact met ons op te nemen.
Elk type gasmeter meter heeft een eigen handleiding waar de wijze van uitlezen in staat omschreven. Staat de handleiding voor uw meter er niet bij? Neem dan contact op met onze Klantenservice middels het contactformulier.
Volg de technische voorwaarden om het werk goed uit te kunnen voeren.
Technische voorwaarden Installatievoorschrift indirecte meter (Eigen verantwoordelijkheid)
De afmetingen van het meterbord op een directe brutoproductiemeter zijn: 25 cm breed en 40 cm hoog. Bij een indirecte brutoproductiemeter zijn de afmetingen van het meterbord: 30 cm breed en 70 cm hoog.
Heeft u de groencode ontvangen? Dan kan de Brutoproductiemeter aangevraagd worden. Voor het aanvragen van een offerte hebben wij onderstaande gegevens nodig.
Als het net en uw aansluiting geschikt zijn voor teruglevering geeft uw netbeheerder een groencode aan uw productie-installatie. Deze code heeft u nodig om subsidie te kunnen ontvangen. Vraag de groencode aan bij uw netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Kijk dan in het EAN codeboek.
De overzetverhouding is de verhouding waarin de stroomtransformator in de aansluiting de stroom verkleint die door de meter gaat. De meter registreert hierdoor maar een deel van de werkelijke stroom die afgenomen wordt. Uit de overzetverhouding wordt de factor afgeleid waarmee het verbruik op de meter voor afrekening moet worden vermenigvuldigd.
De calorische waarde is de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) aardgas. Een ander woord voor calorische waarde is verbrandingswaarde. De hoeveelheid warmte die vrijkomt bij de verbranding van gas bepaalt namelijk de waarde. De calorische waarde van het gas uit Slochteren (provincie Groningen) geldt als basis verbrandingswaarde. De Nederlandse gasprijzen zijn gebaseerd op deze basis waarde.
Wanneer e-rijders bij u komen laden, betalen ze u daarvoor. De e-rijder betaalt u een bedrag per kWh. Daarnaast betaalt u energiekosten. De transactiekosten die de e-rijder aan u betaalt en die u aan ons betaalt, vallen tegen elkaar weg. Daarmee blijft er een bedrag voor u over. Afhankelijk van het aantal laadsessies dat u per dag heeft, kunt u de huurkosten terugverdienen. Zo kan uw laadpaal onderaan de streep feitelijk gratis zijn.
Naast reguliere laadpalen (11 kW of 22 kW), biedt Fudura ook snelladers aan. Deze laden met een vermogen van 50 kW tot en met 360 kW. Hiermee heeft u binnen 15 minuten voldoende energie om weer door te gaan. Doordat het voertuig de energie niet om hoeft te zetten van wisselspanning naar gelijkspanning is uw accu sneller gevuld. Dit is interessant voor alle voertuigen die snel moeten worden opgeladen. Vooral als er gebruik wordt gemaakt van E-bestelvoertuigen of E-trucks van bijvoorbeeld DAF, Scania, Volvo of Mercedes.
Het huren van een laadpaal kan al vanaf € 27,50 per maand. In de huur zit het laadpunt, installatie, het beheer en onderhoud, de inzichten van de laadgegevens en storingsdienst. Afhankelijk van uw locatie en/of speciale wensen kan Smart Charging ook opgenomen worden in de huur of er wordt eenmalig een extra bedrag voor (extra) installatiewerkzaamheden doorberekend.
Bent u een gebouwbeheerder, -eigenaar, VvE voorzitter of wagenparkbeheerder en wilt u elektrisch laden mogelijk maken op uw locatie? Neem dan contact op en na het invullen van een inventarisatie formulier kijkt Fudura met u mee wat nodig is om aan de laadwens te voldoen. We kunnen oplossingen voorzien met reguliere laadpalen, snelladers of een combinatie hiervan.
Load balancing is zo’n slimme manier van Smart Charging waarbij de aanwezige capaciteit evenredig verdeeld wordt over de laadpunten waaraan geladen wordt. Dit is de snelste manier van laden met Smart Charging en deze passen we bij de Laadpaal van Fudura dan ook toe.
Om zo veel mogelijk e-rijders naar uw Laadpaal van Fudura te krijgen, kunt u uw laadstation toevoegen aan de landelijke database van openbare laadpalen. Hierdoor zal uw laadpaal voor alle e-rijders te vinden zijn via platformen als oplaadpunten.nl en andere apps.
U sluit een huurcontract af voor de laadpalen met Fudura. Fudura meet en maakt energiestromen inzichtelijk en bestuurbaar, daarbij verhuurt Fudura bedrijfsmiddelen. Als marktleider helpen we ruim 25.000 zakelijke klanten in Nederland, in het bedrijfsleven en de publieke sector, aan een betrouwbaar en effectief energiemanagement. Fudura werkt samen met haar partner E-Flux voor Laadpaal van Fudura. Met E-Flux sluit u een contract af voor de verrekening van de transacties op de laadpaal.
In de onderstaande download vindt u de eisen waaraan de inpandige ruimte moet voldoen.
Wij brengen voor het in- en uitschakelen voor noodzakelijk onderhoud en/of het verlenen van toegang tijdens kantooruren geen kosten in rekening. Buiten kantooruren (op werkdagen van 8.00–17.00 uur) geldt deze service niet en brengen wij de gewerkte uren en reiskosten inclusief eventuele toeslagen in rekening.
Dat is mogelijk mits het station hiervoor geschikt is. In dat geval betaalt u eenmalige kosten voor de uitwisseling van de transformator, hierbij verhogen wij de maandelijkse huur. Indien het station niet geschikt is voor een grotere transformator moet deze worden vervangen. Dit is in alle situaties maatwerk.
Lees via onderstaande link hoe wij voor u de installatieverantwoordelijkheid uit handen kunnen nemen.
Een transformator heeft bijna geen onderhoud nodig. In principe inspecteren we iedere 6 jaar de ruimte en de transformator. We controleren de ruimte, de ventilatie en of de transformator geen olie lekt. Huurt u ook schakelinstallaties dan is de frequentie hoger maar dat hangt af van het type installatie.
De grootste bedreiging voor de levensduur is warmte. Als de transformator langdurig wordt overbelast of als de ventilatie is afgesloten kan dat niet alleen de levensduur beperken maar in het ergste geval ook tot brand leiden. Daarom hebben we in de 'Productvoorwaarden voor de verhuur van bedrijfsmiddelen' in artikel 8 richtlijnen opgenomen om overbelasting te voorkomen.
Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor de verzekering tegen de gebruikelijke gevaren waaronder brand, diefstal en vervolgschade bij diefstal waaronder olielekkage. Als richtlijn kunt u als verzekerde som uitgaan van honderd maal de maandhuur. In artikel 10 van de 'Productvoorwaarden voor de verhuur van bedrijfsmiddelen' kunt u hier meer over lezen.
Dit is mogelijk op voorwaarde dat u dit schriftelijk bevestigt onder vermelding van de natuurlijke- en/of rechtspersoon aan wie installatieverantwoordelijkheid en werkverantwoordelijkheid namens u is toegewezen. Vervolgens maken wij met u werkafspraken over de uitvoering van de installatieverantwoordelijkheid.
Een piekbelasting veroorzaakt door een duurzame energiebron of zware machines kan worden gereduceerd door het energie opslag systeem op juiste momenten te laden of ontladen. Door uw piekbelasting te verlagen, kunt u mogelijk een verzwaring van uw aansluiting voorkomen en besparen op uw elektriciteitskosten.
Energie opslag systemen van Fudura zijn in staat systeemdiensten te leveren aan netbeheerder TenneT. Hierdoor draagt u actief bij aan de frequentiehandhaving van het Nederlandse elektriciteitsnet. Wanneer u uw batterij inzet voor frequentieregeling, ontvangt u hiervoor een financiële vergoeding die het mogelijk maakt om (een deel van) uw kosten voor de batterij te compenseren.
Please fill out the contact form.
This way, your question is directly routed to the correct department. Prefer to call us? Feel free to contact Customer Service on telephone number +31 (0)88 - 238 38 38. Customer Service lines are open on weekdays, from 8:00 AM to 5:00 PM.
If you do not have a question but you would like to tell us something, choose one of the topics below.
Amerikaweg 16
9407 TK Assen
Rietbaan 12
2908 LP
Capelle aan den IJssel
Kerenshofweg 101
6167 AE Geleen
Daalsesingel 51
3511 SW Utrecht
De Run 4441
5503 LS Veldhoven
Marsweg 5
8013 PD Zwolle
Fudura
Postbus 1229
8001 BE Zwolle
Fudura
Postbus 726
8001 BE Zwolle