Renate Oosterhof

Hoe is het om bij Fudura te werken? Het antwoord op die vraag kunnen onze ruim 400 collega’s je geven. Zoals Renate Oosterhof, onze Medewerker Klantenservice, die in 2020 besloot dat ze zich verder wilde ontwikkelen. Welke stappen ze heeft gezet lees je hier.

Ontwikkeling en confrontatie

‘Vanuit mijn eerdere werk was ik al bekend met loopbaancoaching. Dus toen ik merkte dat ik me graag verder wilde ontwikkelen besloot ik contact op te nemen en werd ik gekoppeld aan coach Adri. Toen ik hem aan de telefoon had, voelde dat meteen goed. Hij vertelde over zijn eigen ervaringen, hoe hij zelf ook niet precies wist welke kant hij op wilde in zijn loopbaan. Hij kon zich goed inleven in mijn situatie. Die gesprekken met hem hielden me een spiegel voor, net zoals de test die ik tijdens het eerste gesprek deed. Ik herkende me in veel van de resultaten en we gingen in gesprek over wat het betekende. Af en toe was dat confronterend, maar het klopte wel.’

Mezelf laten zien

‘Al snel werd duidelijk dat ik mezelf van nature niet zomaar op de voorgrond zet. Ik durfde het wel als het nodig was, maar het ging niet vanzelf. Adri gaf me handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Zo adviseerde hij me bijvoorbeeld om duidelijk aan mijn manager te vertellen dat ik bezig was met dit loopbaantraject. Best uit mijn comfortzone om zoiets te delen, maar het zorgde er ook voor dat ik een kans kreeg. Ik mocht namelijk de rol van projectleider op me gaan nemen in een continu-verbeter-traject. Dat vond ik in het begin wel heel spannend, ja. En ik heb ook daar verteld dat ik in een loopbaantraject zat. Ik heb in die rol de voortgangsoverleggen met het hoger management geleid en een workshop gegeven binnen ons team. Dat ging goed. Ik kreeg complimenten en dat deed wat met me! Ik werd zelfverzekerder en ik merkte dat die rol me eigenlijk heel goed afging.’

WerkenbijFudura Renate Oosterhof B
“Uit mijn comfortzone gaan zorgde ervoor dat ik kansen kreeg.”

Een volgende stap

‘Ik voelde dat ik klaar was voor een volgende stap. Tijdens gesprekken met mijn manager gaf ik daarom aan dat ik meer wilde doen op het gebied van kwaliteitscontrole. Dat maakte al deel uit van mijn functie en sprak me erg aan. Ik vind het namelijk belangrijk dat onze klanten goed geholpen worden. En mijn manager? Die zei: maak maar een plan. Dat heb ik gedaan en hij was akkoord!’ 

Meer zelfvertrouwen 

‘Nu ben ik volledig bezig met kwaliteitscontroles en niet meer met de productie zoals het beantwoorden van vragen of het versturen van facturen. Mijn rol is dankzij dit traject echt veranderd. Ik loop klantcases van A tot Z langs om te zien of alles goed is verlopen, of de gegevens goed verwerkt zijn en of de mails naar de klanten taalkundig helemaal kloppen. Ook signaleer ik opleidingsbehoeften bij mijn collega’s. Het ondersteunen van mensen om zichzelf te ontwikkelen vind ik ontzettend leuk en ik kijk er ook naar uit om in de toekomst zelf een training te geven. Kortom, ik ben heel blij met mijn nieuwe taken en de handvatten die mijn coach me gegeven heeft. Want je leert ontzettend veel over jezelf door zo’n traject!’