Nieuws

Bambanani scholen klaarmaken voor de toekomst

Nieuws | 16-11-2023

Begin november gingen we voor de tweede keer dit jaar op expeditie om ter plaatse te helpen met het plaatsen van zonnepanelen en voorbereidend werk uit te voeren voor de volgende keer. We nemen je mee in het avontuur van onze collega’s Ruud, Stefan, Nick, René en Paulus.

Een begin vol verwachtingen

Vrijdagavond kwamen we samen bij het IBIS-hotel op Schiphol, in afwachting van een betekenisvol avontuur. Als collega’s hadden we nog niet veel contact gehad, maar er was direct een klik in de groep. We maakten verder kennis in de hotelbar en doken vroeg het bed in. We hadden een lange reis voor de boeg.

Op weg naar Zuid-Afrika

Zaterdag was volledig gewijd aan onze reis naar het hart van Zuid-Afrika. Na een smakelijk ontbijt op de luchthaven, stapten we met veel energie in het vliegtuig. Onze bestemming: het bruisende vliegveld van Johannesburg, waar het avontuur pas echt begint.

De reis naar Phalaborwa

Omdat we voor het donker op de volgende bestemming moesten zijn, waren we zondags opnieuw vroeg uit de veren. Veiligheid staat ook deze dag voorop, tijdens onze lange rit naar Phalaborwa. Terwijl sommigen van ons ontbeten, overwonnen anderen uitdagingen met de huurauto.

We lieten ons niet ontmoedigen en na een rommelige start gingen we op weg. We genoten van de adembenemende schoonheid van het Zuid-Afrikaanse landschap. We zagen wilde dieren en bezochten bezienswaardigheden zoals de 'God's window'. Uiteindelijk bereikten we onze lodge net voor het vallen van de duisternis.

Maandag - Zonnepanelen voor verandering

Op maandag konden we echt aan het werk. We installeerden zonnepanelen bij het Day Care Centre, waardoor de school vrijwel off-grid kan opereren. Dit betekent een betrouwbare stroomvoorziening, maar ook financiële besparingen. Het geld dat het oplevert, kan de school besteden aan andere essentiële behoeften zoals schriften.

Deze ervaring liet ons zien hoe zonne-energie het verschil kan maken, zelfs in gebieden met een onbetrouwbaar elektriciteitsnet. Onder de Afrikaanse zon werkten we hard, en de glimlachen van de gemeenschap maakten alle inspanningen meer dan de moeite waard.

Dinsdag – Verder met verduurzaming

Dinsdags gaven we een school opnieuw de kracht van zonne-energie. We installeerden 10 zonnepanelen van 550 watt, waardoor ze efficiënter gebruik konden maken van elektriciteit, zelfs op bewolkte dagen. Het was hartverwarmend om te zien hoe onze inspanningen het dagelijkse leven van de schoolgemeenschap verbeterden.

In samenwerking met lokale krachten brachten we niet alleen elektriciteit naar het nieuwe gebouw, maar ook naar het oude. Deze ervaring toonde de waarde van samenwerking en de impact die zonne-energie kan hebben op onderwijsinstellingen in nood.

Woensdag - Educatief Engagement

De woensdag begon met een bezoek aan het Bambanani Education Centre. Daar kregen we een rondleiding en gaven we een donatie van kinderkleding en laptops af. Vanuit hier ondersteunt de stichting leraren met lesgeven en leert hun signalen van problemen thuis te herkennen.

Vervolgens inspecteerden we vier scholen voor toekomstige expedities. We bekeken de aansluitingen en planden de optimale plaatsing van zonnepanelen. Dit zorgt ervoor dat toekomstige expedities net zo voortvarend kunnen verlopen als die van onszelf.

Donderdag - Safari Avontuur

Donderdag genoten we van adembenemende landschappen en ontmoetingen met diverse dieren, zoals olifanten, hyena's en giraffes tijdens een safari. Een perfecte afsluiting van onze expeditie, gevuld met natuurpracht.

Met deze reis hebben we duidelijk gezien hoe onze toewijding aan duurzame energie een positieve bijdrage kan leveren aan gemeenschappen over de hele wereld. Deze ervaring zal je leven verrijken op manieren die je nooit zult vergeten. Met lokale partners, zoals de Vrienden van Bambanani, hebben we de koers voor de toekomst kunnen omzetten in een positieve verandering. Voor de scholen én de leerlingen. Samen kunnen we blijvende veranderingen teweegbrengen.